Deliver us from evil (Scott Derrickson, 2014)

deliver_us_from_evil2014

Beoordeling: 5,5

Echt waar: ik ben dol op horror. Maar het vinden van een echt sterke horrorfilm blijft lastig. Deliver us from evil is geen uitzondering.

De waargebeurde politieagent Ralph Sarchie (Eric Bana) onderzoekt samen met de wazige priester Mendoza (Edgar Ramirez) een aantal misdaden die steeds donkerder en geheimzinniger worden. Uiteindelijk blijkt er een demon in het spel te zijn maar gelukkig kan de priester exorceren alsof het de jaren zeventig is.

deliver-us-from-evil04

Inspired by actual accounts, dus ja dan weet je het eigenlijk wel. Maar goed, de trailer was heel aardig en wie zal het dit keer zeggen? Bovendien: de regisseur had eerder The exorcism of Emily Rose gemaakt én Sinister: geen hoogvliegers maar daar viel nog naar te kijken. Anderzijds: hij maakte ook Hellraiser: Inferno en (dat had de waarschuwingsvlag moeten zijn): The day the earth stood still. De Keanu Reeves versie. Ja, ik weet het.

Het begint ook nog allemaal niet zo onaardig. Veel sfeer met sterke echo’s van de regenachtige decors uit Seven, goede shockmomenten en genoeg onaangename smeerboel om hier en daar effectief te zijn. Plus: zolang het verhaal nog niet al te helder is en zich vooral richt op de horrorelementen, nou, prima te doen.

Eric Bana

Maar natuurlijk moet het hoofdpersonage een gekwelde held zijn met een donker verleden dat hem vervreemdt van zijn omgeving. En dat levert erg obligate, om niet te zeggen irritant simplistische Libellepsychologie op. Waarbij ik – als ik er goed over nadenk – de Libelle waarschijnlijk te kort doe.

Dat wreekt zich al vóór de pauze, maar daarna wordt het helemaal erg. Bovendien lijkt de regisseur (of de schrijver, wie zal het zeggen) plotseling een enorme behoefte te krijgen om uit te leggen hoe zo’n exorcisme precies verloopt. Dat levert in de climax een ronduit lachwekkende en volstrekt spanningsloze scene op, waarin de priester soms letterlijk aankondigt  in welke fase hij zit en wat er dadelijk gaat gebeuren. En inderdaad: dat gebeurt ook. Leuk voor een schoolboek: zo weet je wat je aan het leren bent, maar de dood in de pot voor een horrorthriller.

deliver-us-from-evil-trailer-1024x576

Over de zoete kiss-off zal ik maar helemaal zwijgen, want anders kan ik met goed fatsoen niet eens een 5,5 toekennen. En dat wil ik toch wel doen, want ja, het blijft natuurlijk horror. En de sfeer in het begin. En het camerawerk. En – bedenk ik net als heel groot pluspunt – dat Keanu Reeves er niet in zit.

Leave a comment

1 Comment

  1. Jan Salden

     /  September 26, 2014

    Ik blijf een film met Keanu Reeves er in nog steeds heeeeeeeeeel erg griezelig vinden. Verder helemaal met je eens met dien verstande dat ik niet van horror houd.

    Reply

Leave a Reply

